Marcel via Twitter

Publicaties over logistiek en SCM

Recente artikelen en nieuwsberichten over logistiek en supply chain management.

zaterdag
feb132010

Open netwerkeconomie

Waarom is er nog geen LinkedIn voor bedrijven? Als elk bedrijf op zo'n site een profiel zou aanmaken en zijn contacten - de toeleveranciers en afnemers - zou aangeven, biedt dat ongekende optimalisatie mogelijkheden. Wat daarvoor nodig is, is openheid en het lef om open te zijn.

Kijk voor deze volledige blog op http://www.supplychainmagazine.nl/netwerkeconomie/

vrijdag
feb052010

Portena investeert in warehouse management

De Friese logistiek dienstverlener Portena liep in zijn palletmagazijnen achter de feiten aan. Het tien jaar oude WMS werkte nog zonder barcodescanning, waardoor realtime werken niet mogelijk was. Dat gaat dit jaar veranderen dankzij de implementatie van een nieuw WMS.

Lees hier het artikel in Nieuwsblad Transport van 5 februari 2010.

dinsdag
feb022010

Deukje voor Toyota

Tsja, heb je wereldfaam verworven met je concepten op het gebied van productielogistiek, en dan krijg je een gigantische recall te verwerken. De problemen met het hangende gaspedaal zorgen voor een flinke deuk in het imago van Toyota. De Japanse autofabrikant is synoniem voor efficiënt en kwalitatief goed produceren.

Opvallend is dat ook Peugeot en Citroën auto's moeten terugroepen. Net als de auto's van Toyota zijn die gemaakt in een fabriek in Tsjechië, een joint venture van Toyota en PSA, eigenaar van de merken Peugeot en Citroën. Dat is ver weg van het gedisciplineerde Japan, in een regio dat nog geen traditie heeft opgebouwd met kaizen, genchi genbutsu en meer van dat soort ideeën. De problemen geven aan dat het verdomd lastig is om je supply chain onder controle te houden.

Ik ben benieuwd of de problemen leiden tot andere maatregelen op het hoofdkantoor in Japan. Ik kan me voorstellen dat joint ventures met andere autofabrikanten even op een lager pitje staan.

maandag
jan182010

Het beste team wint

Tijdens de finaledag van The Fresh Connection - donderdag 14 januari - moest ik terugdenken aan het boek van Jeroen Smit, 'De Prooi'. In dit boek dat leest als een thriller schetst Jeroen Smit de onthutsende ondergang van ABN Amro.

Eén van de opvallendste constateringen was dat de top van de bank allesbehalve als een team fungeerde. De top bestond uit een verzameling ego's, die niet of nauwelijks met elkaar door één deur konden. Het gebrek aan teamwork zorgde jarenlang voor een patstelling in de top en maakte het vrijwel onmogelijk om een heldere strategie te volgen en knopen door te hakken.

Teamwork
In de finale van The Fresh Connection won opnieuw het team van de Rijksuniversiteit Groningen. Twee keer achter elkaar winnen, dat kan geen toeval zijn. Twee leden van het team, Boyana Petkova en Bart Dogger, schreven hun winst toe aan teamwork. Als individuen zijn ze misschien niet het beste, wel als team.

Wat Groningen voor heeft op andere teams, is dat de leden al dezelfde visie delen. Ze promoveren allemaal immers binnen hetzelfde vakgebied. Dat maakt het kiezen van de juiste strategie in The Fresh Connection al een stuk eenvoudiger.

Achterstand
De bedrijven die meededen aan The Fresh Connection, hebben hun teams vaak samengesteld uit de verschillende disciplines binnen het bedrijf, zoals in feite ook de bedoeling is van de organisatie: supply chain, inkoop, productie en verkoop. Met vier mensen uit verschillende disciplines en met andere drijfveren is het een stuk lastiger om tot een gemeenschappelijke strategie te komen. Het kan, maar kost veel tijd en energie en levert bij voorbaat al een achterstand op.

Net als in de sport heeft ook in het bedrijfsleven het bedrijf met het beste team de grootste garantie op succes. Haal teamspelers in huis die oog voor elkaar hebben en bereid zijn een stapje opzij te doen als dat beter is voor het team. Dat is wat mij betreft de belangrijkste les van The Fresh Connection.

maandag
dec212009

Beloofd is beloofd...

Een degelijke laptop en een mobiele telefoon met agenda- en emailfunctionaliteit. Dat zijn toch wel de eerste levensbehoeften van een zzp'er die actief is in de dienstverlening. In het bezit komen van die noodzakelijke apparatuur is echter geen sinecure, heb ik gemerkt.

Nog voordat ik mij inschreef bij de Kamer van Koophandel, struinde ik al rond op de website van Dell. Begin deze eeuw verwierf deze computerfabrikant wereldwijde faam vanwege het businessmodel, en dat wilde ik nu eindelijk ook zelf wel eens ervaren. Ongetwijfeld is december ook voor Dell een drukke maand, maar ik hoopte dat een bestelling op 6 december precies tussen de Sinterklaas- en Kerstpiek zou vallen en dus snel uitgeleverd zou kunnen worden. Dat viel tegen. Het online bestelsysteem gaf 24 december als leverdatum, wat ongetwijfeld heeft te maken de vele extra opties die ik in het configuratiescherm van Dell heb aangeklikt. Maar goed, niet getreurd. Het wachten zou beloond worden, hoopte ik.

Nu ik voorlopig toch nog niet aan de slag kon met het inrichten van mijn laptop, had ik mooi tijd om mij te verdiepen in een nieuw mobieltje. Toevallig kreeg ik net een aanbieding van KPN met de mededeling dat mijn abonnement verlengbaar was en dat ik nu kon profiteren van extra korting. Die korting betrof ook de Nokia die ik in gedachten had, dus de keus was snel gemaakt. Direct na mijn bestelling kreeg ik een bevestiging dat ik binnen 24 uur een email zou ontvangen met de definitieve bevestiging van mijn order.

Helaas bleek de praktijk weerbarstiger. 24 uur wachten, 48 uur wachten, 72 uur wachten: nog steeds geen mail van KPN met de bevestiging. Na een week besloot ik zelf actie te ondernemen. Bellen blijkt verdomd lastig te zijn, dus dan maar een mailtje naar KPN. Geloof het of niet: precies op het moment dat ik via de mail antwoord krijg van KPN, verschijnt ook de definitieve bevestiging van de order in mijn Postbus. Een dag later krijg ik de mededeling dat mijn order definitief is verzonden.

Ondertussen was de leverdatum van mijn laptop alweer anderhalve week dichterbij gekomen. Op maandag 21 december kreeg ik een email van Dell. Mijn bestelling was verzonden, en zou op 24 december worden afgeleverd door UPS. Deze pakketvervoerder informeerde mij dat ik op 24 december tussen 9.00 en 17.00 uur thuis moest blijven.

Gezien de kerstdrukte was ik benieuwd of het UPS zou lukken om de laptop nog voor kerst af te leveren. Niet dus. De hele dag gewacht, geen laptop. Voor alle zekerheid even gecheckt in het tracking- & tracingsysteem van UPS: inderdaad, 24 december stond als leverdatum genoteerd. Maar geen punt, ik ken alle verhalen over de drukte bij webwinkels en pakketvervoerders in de decembermaand.

Op 27 december nog eens gecheckt. Inmiddels was een nieuwe leverdatum bekend: 28 december. Opnieuw werd van mij verlangd dat ik de hele dag zou thuisblijven. Niet erg, want een laptop krijg je tenslotte niet elke dag. Maar helaas kreeg ik ook deze dag geen UPS-bezorger aan de deur. Toen ik eind van deze dag opnieuw het systeem van UPS checkte, viel ik bijna van mijn stoel van verbazing. Daar stond opeens plompverloren vermeld dat UPS al op 23 december om 16.15 uur aan de deur was geweest: een dag voor de afgesproken leverdatum. Omdat ik niet thuis was, had de aflevering daardoor niet kunnen plaatsvinden. Logisch. Omdat mij was gevraagd op 24 december thuis te blijven, heb ik op 23 december al alle kerstboodschappen gedaan.

Ik houd een naar smaakje over aan deze twee afleveringen. Niet omdat ik langer moet wachten dan ik had gehoopt, want ik ben logisticus genoeg om daar begrip voor te  hebben. Wel omdat zowel KPN als UPS afspraken niet nakomen. Als je belooft binnen 24 uur een bevestiging te sturen, doe dat dan ook. Als je belooft om op 24 december een pakket te bezorgen, doe dat dan niet op 23 december. En als je een belofte niet kunt waarmaken, doe ze dan ook niet. Het levert onnodig veel irritaties op, die de lol en het gemak van bestellen via internet onderdrukken.

Inmiddels behoren die irritaties overigens alweer geruime tijd tot het verleden. Zowel de telefoon als de laptop doen het fantastisch. Ik ben dol op mijn nieuwe gadgets.

Page 1 ... 36 37 38 39 40